O ai sau n-o ai. Ai talent de povestitor sau n-ai. A ajuns la tine ursitoarea cu încrederea de sine sau a rămas blocată în trafic. Ai avut de la cine să furi meserie sau nu te-ai priceput să furi. “Hai c-a fost bine” o să auzi după prezentările de la client. Asta nu înseamnă niciodată c-a fost bine. Înseamnă “bine măcar că n-ai făcut vreun major screw-up“.
Dacă totuși îți sare în ochi carisma și talentul de orator la alții, dacă ai capacitatea să le vezi efectele și să le admiri, dacă îți dorești să fii mai bun și nu te consideri suficient prin natura jobului, s-ar putea să mai fie o cale, indiferent cât de netalentat (ca speaker) și socially awkward te-ai obișnuit să te consideri.
Am văzut-o recent la doi coregrafi (care lucrează cu superstaruri ca Rihanna) și m-am gândit că i-ar prinde bine oricărui speaker, mai ales dacă lucrează în publicitate. Asta pentru că dacă am vorbi direct despre cum să avem încredere în noi când prezentăm la client, am enumera toți factorii de care depindem, intern și extern și n-am ajunge niciodată la esență: cum putem fi mai seducători când încercăm să vindem idei, din agenția în care ne aflăm chiar acum, cu colegii de azi, cu șefii de azi, clienților la care mergem azi. Indiferent ce zi e azi.
LECȚIA ZERO: ATITUDINEA
Se pare că și în dans, la fel ca în susținerea prezentărilor, poți să te lași orbit de coregrafie/conținutul prezentării și să uiți să te îngrijești de felul în care prezinți.
METODA GALEN HOOKS
Primul lucru pe care îl predă Galen este să stai nemișcat și să te uiți la tine în oglindă. Asta e prima și cea mai importantă lecție de dans. “De obicei, oamenii se pitesc în spatele coregrafiei (n.r. sau al slide-urilor), dar când îi pui să stea nemișcați și să se privească în oglindă, se simt foarte vulnerabili”. Să știi să-ți cauți încrederea în tine, așa cum te vezi TU în oglindă și cum vrei să vii văzut de CEILALȚI – asta trebuie să știi să faci ca să poți învăța să dansezi printre slide-uri. Pasul doi, la Galen, ar fi să-ți aprinzi o țigară sau să bați din picior și să vezi cum, având atitudine, tocmai ai învățat să faci un pas de dans extrem de seducător. Aici este rezultatul workshopului ei pentru all body types și aici coregrafia din sală.
Cred că “standing still” într-o sală plină de clienți este să nu te arunci și să te pitești într-un scroll nesfârșit prin telefon până începe prezentarea, să nu cauți să faci orice în afară de conversație cu oamenii care stau de partea cealaltă a mesei, să fii convins că ai un rol bine meritat la masă, că ai o poveste fascinantă de spus și că oamenii au venit acolo ca s-o asculte, nu ca să râdă de tine că nu ești acoperit în branduri de lux sau că n-ai învățat bine coregrafia.
METODA KYLE HANAGAMI
Vedeta BuzzFeed “Unfortunatly Ashly” a învățat cum să aibă o atitudine încrezătoare în 30 de zile, prin metoda numită dans. Pe noi nu ne interesează la ce o aplică ea, pe noi ne interesează dacă putem aplica în meseria de publicitari ce a învățat-o pe ea coregraful despre cum să-și construiasă încrederea în sine pentru momentul în care se prezintă lumii. Vă propun, deci, să privim totul dintr-o sală de dans și să vedem dacă nu cumva în sala de alături ar putea avea loc exact aceleași pregătiri, cu aceiași pași de urmat, când ar veni vorba de atitudine în prezentările din publicitate.
ÎN PAȘI DE PPT
1. Dip with the sharks. Ca să știi până unde poți ajunge, tre’ să te pui în prezența unor speakeri pe care îi admiri. La conferințe, pe youtube, unde îi găsești tu. Tre’ să vezi cum fac cei care știu cum se face, ca să știi ce ai de făcut. Cel mai important e sentimentul pe care ți-l dă prezența lor. Energia pe care o emană. Felul în care ridică sala în picioare. Nu poți să intri la client și să te aștepți să fii grozav fără să fi asistat la greatness vreodată.
2. Dress to feel confident. Nu ca să le arăți că poți purta cămașă în cazul în care CHIAR CHIAR CHIAR e nevoie, nu ca să le arăți că nu dai doi bani pe business-ul lor venind cu tricoul de ieri și cei mai rupți blugi pe care îi ai, ci în așa fel încât tu să te simți your best șmecher-est self. Să simtă și ei, să simți și tu că vrei să fii acolo ca maestru de ceremonii care taie panglica spre o altă lume.
3. Walk to the beat. While keeping eye contact the whole time. A ști să pășești în ritmul muzicii e primul pas pentru a învăța orice stil de dans. A fi capabil să vorbești liber, fără trac, cu orice client, înainte să înceapă coregrafia din ppt, mi pare primul pas în a susține orice prezentare. Sigur că în funcție de companie și de cultura organizațională, îți dai seama dacă e ok să te apuci, ca junior, să faci glumițe direct cu directorul de marketing, dar a fi capabil să relaxezi atmosfera, să setezi tonul discuției și să preîntâmpini stiffness-ul feedback-ului, a fi capabil să fii om în culise, înainte de orice act artistic, mi se pare un performance de invidiat.
4. Learn the routine. În măsura în care timpul o permite, repetă măcar o dată prezentarea, oricât de tocilărească ți s-ar părea acțiunea, oricât de bine ți s-ar părea că o știi și oricât de mult ți-ai dori să n-o mai vezi în fața ochilor, la cât de mult v-ați certat ați dezbătut ce rămâne în ea. Povestește-i-o unui coleg care o știe și unui coleg care n-o știe. Vezi cum reacționează fiecare la glumițele pe care vrei să le faci. Obișnuiește-te să te oprești pe fiecare slide exact cât trebuie, să punctezi ce trebuie, cu frazele care trebuie, găsind în tot acest timp bucuria de a fi în postura de scriitor-povestitor.
5. Show day. Feel like you killed it and left everything on the floor. Adică versus ce simți de obicei, gen “de-abia aștept să se termine și să mergem la bere”, ce-ar fi să vizualizezi că s-ar putea să-ți facă plăcere să spui povestea la care ai lucrat atât de mult, s-o spui cu atâta suflet încât toți cei de la masă să-și imagineze cum va fi primită de consumator, să simți apreciere în felul în care reacționează auditoriul la interpretarea ta minunată. Intră în sală pregătit pentru aplauze și cine știe, poate chiar o să te simți ca și cum le-ai fi auzit.